Bokföringsordbok från e-conomic

Få svar på vad olika redovisnings- och bokföringsbegrepp betyder

Representation – Vad är representation?

Representation är ett samlingsbegrepp för avdragsgilla utgifter som görs för att främja verksamheten

I e-conimic kan du med tilläggsmodulen Projekt och tid registrera representation. Läs mer på vår hjälpsida e-copedia.

Representation är avdragsgillt

Representation är kostnader för luncher, middagar, teaterbesök eller dylikt som har använts för att främja verksamheten i ett företag. Dessa utgifter är ofta avdragsgilla. Dock gäller det att de har ett direkt samband med verksamheten och ingår i ledet för affärsförhandlingar för att de ska vara avdragsgilla.

Hur mycket får representation dras av med?

För måltidsavgifter får det göras avdrag med 90 kronor per person och tillfälle. Om måltiderna sker vid andra tillfällen än lunch, middag eller supé så får avdrag på högst 60 kronor per tillfälle och person. 

För andra utgifter så som teaterbesök, greenfee och/eller personalfester får avdrag göras med högst 180 kronor per person och tillfälle. Representation gäller både internt och externt, vilket innebär att representation gäller kostnader för både externa kunder och gentemot anställda.

Representation och moms

Om ett företag inte är momsregistrerat gäller det att avdrag ges för samma summor plus den moms som avses utgiften. 

Om du har ett företag som är momsregistrerat och har avdragsrätt för moms får avdrag för moms på representationer göras i momsdeklarationen.

 

Behöver du ett bokföringsprogram?

e-conomic gör bokföring och fakturering lite enklare.

Ja tack, jag vill veta mer om e-conomic bokföringsprogram.